Alla inlägg under februari 2016

Av Terese - 29 februari 2016 19:45

Första morgonen på länge som jag vaknar och faktiskt känner mig riktigt utvilad. Det lönar sig att vara fast och konsekvent vid läggningen och varje gång han vaknar efter det. Förstår ju att jag har varit alldeles för vek tidigare. Eller känslig för gråten. Caspian sover bättre och bättre för varje natt nu. Dessutom har han så skoj hela dagarna och får massa frisk luft vilket säkert bidrar till god natts sömn.

Jag har beställt tyg till lite nya kuddfodral. Är av den sorten som gärna byter efter säsong, vilket min sambo inte riktigt förstår tjusningen med, och nu när våren kommer får det bli lite färgglatt och fint i våra gråa soffor.

Jag och pappa har varit på fotvård idag. Så grym den var! Jag älskar fotmassage och den här kvinnan kunde sin sak minsann. Hon är också grym på thaimassage. Det kör jag nog i påsk när jag åker hit nästa gång. 

Jag känner mig riktigt bortskämd här hemma hos mina föräldrar! Sovmornar, långduschar och så nu detta. Men bäst av allt är sällskapet och att se Caspian ha så kul! 

Mamma var för andra gången idag ute på promenad med Caspian och när jag kom tillbaka från fotvården hade han sovit länge, just ätit mosad banan, busat och gjort tvåan i blöjan. Han mår som en prins! Och morfar säger att han är kungen! Lite av en idol för lilleman. Tror han kommer sakna sin mormor och morfar massor när vi åker hem på onsdag.  

 

Av Terese - 28 februari 2016 16:04

Söndag och vi gör det söndagar är till för. Vilar och tar igen oss! Efter frukost fick jag förmånen att krypa ner i sängen igen då mamma och pappa lekte med Caspian och pappa tog ut honom på en timmes promenad. Jag somnade på stört!

Även jag och mamma tog en promenad med C efter lunch. Vädret har varit perfekt även idag.

Idag har jag ätit sockerfritt i fyra veckor! Hela februari månad har ju gått redan och det har faktiskt flutit på lättare än jag trodde! Kanske förlänger jag mina från början tänkta sju veckor?

Av Terese - 27 februari 2016 20:11

Natten gick bättre än väntat. Riktigt smärtfritt i mina mått mätt. Visst, tre amningar och ett antal uppvaknanden men jag lyckades trösta utan att plocka upp och vyscha. Och det handlade inte om halvtimmar av gråt, endast ett par minuter per gång.
Pigg och vaken från klockan 7. Caspian känner sig som hemma här hos mormor och morfar vilket glädjer mig. Här är han inne och busar i deras säng på morgonkvisten.

Fantastiskt väder idag. En riktigt fin vinterdag med några få minusgrader, gnistrande snö och sol från klarblå himmel. Två promenader blev det. Bland annat köpte vi bröd och gick till kanalen för att ge änderna lite käk.

Vi har också haft besök av Niklas, Johanna och Otis. Caspian sken upp som en sol och skrattade högt när Otis lekte. Han kommer verkligen se upp till sina äldre kusiner under sin uppväxt!

Av Terese - 26 februari 2016 20:28

Värsta natten på länge. Mycket gråt och extremt många uppvaknanden. Varje halvtimma väcker Caspian mig. Verkar som om han drömmer. Han liksom "pratar i sömnen" och är i ett sovande fast vaket tillstånd innan han vaknar upp helt och gråter/skriker hejdlöst. Har han ont? Är han rädd? Något inom mig säger att han bara lagt sig till med en dålig ovana. Det enda han vill är att få snutta och får han inte det blir han rasande.
Tror jag får kämpa länge och väl för att få pojken att sova utan att vakna och kräva att få snutta sig till tröst och till sömns stup i kvarten. Det är icke hållbart. Jag börjar tömmas på ork.
Iallafall, till MIN stora tröst och glädje, vaknar han alltid upp med ett leende och bus i blicken på morgonkvisten - idag runt 7.30

Lite morgon-TV (någon såpa han följer), frukost och sedan en promenad. Jag och mamma gick en sväng bland annat till Väddö Möbelaffär och tog en titt. Jag köpte en ram för 27kr. Den som säger att jag är dyr i drift numera - den har fel! ;)

Snön har hela dagen fallit sakta från himmelen. Hann med att ta kort på flingorna som landade på min vante och de är verkligen vackra. Tänk att alla flingor som faller är skapta likt små stjärnor och ingen är den andre identisk.

Caspian fick sig en promenad till på eftermiddagen med sin morfar. Själv passade jag på att betala räkningar och läsa dagstidningen. Det har jag inte gjort sedan stan brann (Maria och Ping, ni vet att Sundsvall brann 1888!). Fick även en skön stund för vila då lillen lekte med mamma och pappa innan de sedan behövde göra sig ordning för middag och en kväll inne hos grannen (pappas kusin med fru).

Tog med mig lillen in i duschen (han älskar att få duscha tillsammans med sin mamma eller pappa!), gav honom kvällsgröt OCH ammade honom sedan till sömns. Han slocknade redan 18:20. Inte så konstigt efter den natten som var. Satte mig med en kopp kaffe i soffan och redan 18:50 hör jag hur han vaknar inne på rummet. Ett gråtande skrik!
Efter att laddat mentalt under dagen med pepp från både mamma och pappa samt min fantastiska vän, mentor och stöttepelare Petra (ett levande och klokt uppslagsverk) tänker jag att nu ska jag ta striden!
Går in och lägger mig bredvid Caspian. Har bestämt mig för att varken ta upp honom eller ge honom möjlighet att snutta. Jag börjar lugnt och sansat prata med honom. "Lilla vän, mamma är här, det är ingen fara, jag har inte lämnat dig, såja, sov nu, det är natt vännen, du ska sova, jag ligger här bredvid, jag är här....." Han gråter hysteriskt. Han har panik och kastar sig från ena sidan till den andra. Jag lägger en hand på honom och fortsätter prata så lugnt jag kan. Han gråter ännu högre. Det skär i mig. Han slutar inte. Han gråter och skriker. Jag försöker ligga där tyst men det hjälper inte.
Minuterna går och efter en kvart (känns som flera timmar) ligger jag fortfarande kvar och jag rabblar mina tröstande ord och meningar samtidigt som jag känner att han snart har knäckt mig. Jag fixar det inte. Hjälp mig någon! Han överröstar mig med sitt panikartade skrik.
Jag tänker att jag måste vara stark. Jag håller kvar min hand på honom och börjar sjunga. Caspian gråter, skriker, hulkar och kippar efter andan om vartannat. Det går tio minuter och sedan tystnar han. Jag sjunger vidare. Jag känner hur mina kinder är helt blöta - tårarna rinner. Det är märkligt hur kroppen fungerar. När man får barn märker man som kvinna hur både kropp och framförallt psyke är sammankopplat med den lille människan som kommit ut ur ens kropp.
Ligger kvar bredvid det snusande lilla barnet några minuter till innan jag reser på mig och går tillbaka till soffan. Uttömd men nöjd sätter jag mig och dricker upp mitt nu kalla kaffe. Terese - Caspian 1-0.
Jag vet att jag kommer få gå många ronder den här natten. Det har bara börjat.
19.40: Rond 2...

Av Terese - 25 februari 2016 18:40

Tidig go'frukost hemma hos Shahla och Naser i Partille. Tog skjuts med Momo då han åkte till jobbet.

Ville ge Caspian en dos av farmor och farfar (och vice versa) innan resan då vi blir borta en vecka.

Lite persisk dans med farmor är skönt innan ett par timmar på tåget.
Hade som sist bokat MTR Express tåg från Göteborg till Stockholm. Sist jag åkte det tåget hajade jag vad som är bäst att göra då man reser med vagn och ett litet barn: Man går direkt till vagn C, oavsett vad biljetten säger. I vagn C finns det gott om plats för barnvagnar då detta även är den handikappvänliga vagnen. Det är väldigt sällan någon reser med rullstol så handikappsätena är oftast lediga. Det är bara att rulla på vagnen på tåget. Bärhjälp behövs alltså inte. Eftersom det finns gott om utrymme för barnvagn i denna tågvagnen behöver man inte böka med att fälla ihop och stuffa undan och ha sig. Supersmidigt då det alltid är svårt att trixa när man reser själv med ett litet barn som man inte kan lägga ifrån sig. Tågets enda skötbord finns också på toaletten i vagn C (fräsch och rymlig) vilken man självklart behöver vara nära.

Resan var hur behaglig som helst. Caspian sov en halvtimme. Då avnjöt jag en smörgås som svärmor skickat med. Övrig tid ägnade vi åt lek, amning, en smoothie, blöjbyten och stoj. Hade C i knät eller i vagnen där han låg en stund och pillade med ett par leksaker innan tålamodet tog slut (tröt).

På perrongen framme i Stockholm stod mamma och pappa (mormor och morfar) och väntade och vi fick som vanligt åka bil ut till Väddö (bortskämda med hämtningar och skjuts har vi varit sedan alltid). Till en början gick bilresan jättebra men tålamodet tog självfallet slut (tröt) efter en stund så Caspian fick tillfälle att öva stämbanden sista milen. Om man säger så.

Nu ska vi avnjuta många härliga dagar i Roslagens famn.

Mormor och morfar är överdrivet fräscha då de nyligen spenderat en vecka på Gran Canaria. Annat är det med mig - min nyans just nu är mjölkvit. Ingen favoritnyans.

Av Terese - 24 februari 2016 17:28

Ding! Kl.6.33 väcker en pigg och glad liten pojke (inte Momo) mig genom att putta mig i ansiktet och skratta högt. Caspian är pigg och vill kliva upp! Lyckas få honom att dra ut på sängmyset i en halvtimma men sen var det nog! Tro då inte att han sovit ordentligt under natten och lämnat mamma ostörd i drömmarnas land. Efter det att han somnade strax efter kl.20 igårkväll vaknade han igen dessa tider: 21.03, 22.10, 23.57, 01.13, 03.00, 05.10, 05.59 och sedan då 06.33
När han sedan somnade kl.9 och sov en hel timme passade jag på att hänga tvätt, klä mig, sminka mig och platta håret. Händer inte ofta numera men ska man ut och träffa folk vill man gärna se representativ ut.

Spontanbokade sedan en resa hem till min familj. Fick tag i biljetter till väldigt bra pris och åker till Väddö imorgon redan. Momos idé och han som bjuder. Ibland har man tur! ;)
Ett läkarbesök på BVC kl.11 och allt visade sig vara i sin ordning. 71,2cm lång och 8880g tung har grabben blivit för den som vill föra anteckningar ;). (Vet ni förresten att längden man har vid två års ålder dubblar man sedan som vuxen?)
Tog upp det här med nattsömnen och både läkaren och sköterskan svarar att "Så kan det vara, det är inte konstigt, det kan bero på allt möjligt... Nu är ju tänderna på g också..." 

Efter att ha drällt omkring en timme i Lerums centrum mötte vi upp Malin från föräldragruppen och hennes lille son Emmett, handlade lunch och gick sedan hem till dem och kollade in deras radhus. Älskar att komma hem till andra och gå husesyn, man blir så inspirerad och får idéer till sitt eget hem. Såg ett jättesnyggt skåp bland annat som jag vill ha!

Efter lunchen fick vi skynda oss iväg för att inte missa babyrytmiken vi hade bestämt oss för att gå på idag! Den hölls på församlingshemmet inte långt ifrån Malins hem. Anordnat av Svenska Kyrkan med sång och lite dans/rörelser. Kul för Caspian som brukar gilla både sång och dans här hemma. 
När det nästan var över lade C några rejäla brakare och vi fick missa sista sången för att uppsöka toa och byta en full blöja. Trodde hela frukosten o lunchen kommit ut men mitt i blöjbytet skiter han ner hela skötbordet! Hoppas Herren förlåter honom för detta! ;)

Fika och här av Caspian lite luftsynth bjöds det på innan vi promenerade hemåt. En utslagen hjälte slocknade i djup sömn i vagnen. 

Av Terese - 23 februari 2016 13:47

Jag och Caspian sover sedan drygt två veckor tillbaka i gästrummet. Lillen har den senaste tiden vaknat typ 10 ggr per natt. 1-2ggr per timme har blivit hans grej och så har han hållt på sedan jul.  Enligt BVC är "allt normalt" och så också detta! Han vägrar dessutom ta napp och nappflaska och har ett väldigt stort behov av att snutta och få närhet. Svårt att bryta det mönstret!

Efter att Caspian imorse vaknat på strålande humör (vilket han allt som oftast gör) och Momo åkt till jobbet strax innan kl.8 lade jag lillen i sin barnsäng och passade på att ta en dusch! En snabb sådan! C har en förmåga att tröttna VÄLDIGT fort så man får skynda sig innan han skriker högt! Raka sig, fila fötter,  hårinpackning mm är att utesluta! 

Vägde mig och glädjande nog har jag gått ner till 66kg! Gick upp till 89kg under graviditeten. Den sockerfria dieten (är inne på min fjärde vecka nu) ger resultat vilket motiverar mig att fortsätta! Kör nu även mjölkfritt sedan 1,5 vecka tillbaka då vi misstänker en allergi/överkänslighet hos Caspian.

Frukostfavoriten är chiapudding med frukt eller bär. Fruktsocker äter jag fortfarande och puddingen gör jag på kokosmjölk. Kör rismjölk i kaffet just nu i och med min komjölkfria kost.

Lerum har idag bjudit på riktigt härligt vårväder. Strålande sol och blå himmel. Tog en promenad ner till ICA för att köpa blöjor och få frisk luft. Känns så grymt skönt att varmare och ljusare tider väntar! Upplyftande för kropp o själ vilket behövs. Allt som ger energi är välkommet.

Här hemma är det som alltid lek och underhållning som gäller, Man kör ju som någon form av stationsträning. Vi går från plats till plats för att inte C ska ledsna. Han är en glad och go liten grabb men har rätt så dåligt tålamod och "kort stubin".  Lika nära som han har till leenden och skratt - lika nära har han också till att bli arg och börja gråta.

Man är inte still långa stunder. Gåstol, filt på golvet, matstol, skötbord, soffa, vagn.. Leka, sjunga, vyscha och mysa.. och sen om och om igen! :)


Av Terese - 22 februari 2016 14:48

Vad har vi gjort idag? Ja, förutom att aktivera den här bloggen (Vi får se hur länge jag orkar denna gången) och raderat massa gamla inlägg (Skämdes och blev generad när jag läste dem. Sån är jag!) har dagen bestått av bland annat tvätt (Var så illa tvungen då vi vaknade imorse och lillskrutt hade kissat så mycket att pyjamas, säng och madrass var helt blöta), grötfrukost, förmiddagsvila och kalopslunch. Så roligt (och skönt!)  nu när Caspian äter lite vanlig mat och inte bara ammas.

Jag har också kokat ingefärashots till Momo (Efter  det att recept och lite hjärtan kom på sms) och tillverkat några rawfoodbollar på fikon, cashews, kaffe, kakao, kardemumma och havssalt. Jag är fikamissbrukare och ett sockerfritt alternativ är ett måste för min överlevnad.

En av mina dagars höjdpunkter är när posten kommer. Så hög nivå av spänning lever jag med! Oftast kommer det bara någon räkning och lite reklam men ibland överraskas jag av något paket. Ett sjukt -ogram som kom för ett par veckor sedan var ett purjogram. En purjolök helt enkelt. Avsändare: syrran. Vem annars?

Idag fick jag en Glossybox. Min sista. På förmiddagen satte jag mig och sade upp en drös abonnemang. Glossybox (skönhet), C-More (film och serier), Readly(tidningar) och Spotify(musik). Man vill ju inte leva över sina tillgångar och mammapengen är  inte direkt i fetaste laget... Sorgligt men sant och jag lägger hellre pengarna på annat just nu.

För att få Caspian att sova efter lunch tog jag honom på en promenad i radhusområdet. Vädret har varit allt annat än upplyftande - grått, regnigt, blåsigt och kyligt. Dock sover han som bäst utomhus och jag vill ge honom en dos frisk luft varje dag. När jag rör mig i krokarna på mina små promenader kan jag inte undvika att förundras och förfäras över hur det ser ut hos vissa.  Har man inte ork och intresse att sköta om och hålla efter trädgård, rabatter och uteplatser kan man väl bo i lägenhet?!

Tror som hämnd att grannarna här omkring förundras och förfäras när de ser mig och tänker -Vad har hänt med flickan? Idag iförd fula mjukisbrallor, knallrosa omatchande springskor, risigt hår i tofs och blek som ett spöke tog jag mig runt med vagnen.

Sover C efter en promenad får han ibland stå kvar utomhus tills han vaknar. Då vakar jag inomhus med en kopp kaffe. När han tar sina tupplurer dagtid brukar det inte bli längre än 20-30 minuter och då är det inte direkt läge för mig att vila (Vilket alla säger att man måste!). Hinner ju knappt slumra till innan det är dags att ta upp, trösta och leka. Får njuta av att kunna gå på toa, ta en kaffe och plocka ur diskmaskinen effektivt. 


teresemedmera


Läs mer om mig här!

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<<
Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Another language?

Instagram

   


Skapa flashcards