Direktlänk till inlägg 26 februari 2016

26 februari

Av Terese - 26 februari 2016 20:28

Värsta natten på länge. Mycket gråt och extremt många uppvaknanden. Varje halvtimma väcker Caspian mig. Verkar som om han drömmer. Han liksom "pratar i sömnen" och är i ett sovande fast vaket tillstånd innan han vaknar upp helt och gråter/skriker hejdlöst. Har han ont? Är han rädd? Något inom mig säger att han bara lagt sig till med en dålig ovana. Det enda han vill är att få snutta och får han inte det blir han rasande.
Tror jag får kämpa länge och väl för att få pojken att sova utan att vakna och kräva att få snutta sig till tröst och till sömns stup i kvarten. Det är icke hållbart. Jag börjar tömmas på ork.
Iallafall, till MIN stora tröst och glädje, vaknar han alltid upp med ett leende och bus i blicken på morgonkvisten - idag runt 7.30

Lite morgon-TV (någon såpa han följer), frukost och sedan en promenad. Jag och mamma gick en sväng bland annat till Väddö Möbelaffär och tog en titt. Jag köpte en ram för 27kr. Den som säger att jag är dyr i drift numera - den har fel! ;)

Snön har hela dagen fallit sakta från himmelen. Hann med att ta kort på flingorna som landade på min vante och de är verkligen vackra. Tänk att alla flingor som faller är skapta likt små stjärnor och ingen är den andre identisk.

Caspian fick sig en promenad till på eftermiddagen med sin morfar. Själv passade jag på att betala räkningar och läsa dagstidningen. Det har jag inte gjort sedan stan brann (Maria och Ping, ni vet att Sundsvall brann 1888!). Fick även en skön stund för vila då lillen lekte med mamma och pappa innan de sedan behövde göra sig ordning för middag och en kväll inne hos grannen (pappas kusin med fru).

Tog med mig lillen in i duschen (han älskar att få duscha tillsammans med sin mamma eller pappa!), gav honom kvällsgröt OCH ammade honom sedan till sömns. Han slocknade redan 18:20. Inte så konstigt efter den natten som var. Satte mig med en kopp kaffe i soffan och redan 18:50 hör jag hur han vaknar inne på rummet. Ett gråtande skrik!
Efter att laddat mentalt under dagen med pepp från både mamma och pappa samt min fantastiska vän, mentor och stöttepelare Petra (ett levande och klokt uppslagsverk) tänker jag att nu ska jag ta striden!
Går in och lägger mig bredvid Caspian. Har bestämt mig för att varken ta upp honom eller ge honom möjlighet att snutta. Jag börjar lugnt och sansat prata med honom. "Lilla vän, mamma är här, det är ingen fara, jag har inte lämnat dig, såja, sov nu, det är natt vännen, du ska sova, jag ligger här bredvid, jag är här....." Han gråter hysteriskt. Han har panik och kastar sig från ena sidan till den andra. Jag lägger en hand på honom och fortsätter prata så lugnt jag kan. Han gråter ännu högre. Det skär i mig. Han slutar inte. Han gråter och skriker. Jag försöker ligga där tyst men det hjälper inte.
Minuterna går och efter en kvart (känns som flera timmar) ligger jag fortfarande kvar och jag rabblar mina tröstande ord och meningar samtidigt som jag känner att han snart har knäckt mig. Jag fixar det inte. Hjälp mig någon! Han överröstar mig med sitt panikartade skrik.
Jag tänker att jag måste vara stark. Jag håller kvar min hand på honom och börjar sjunga. Caspian gråter, skriker, hulkar och kippar efter andan om vartannat. Det går tio minuter och sedan tystnar han. Jag sjunger vidare. Jag känner hur mina kinder är helt blöta - tårarna rinner. Det är märkligt hur kroppen fungerar. När man får barn märker man som kvinna hur både kropp och framförallt psyke är sammankopplat med den lille människan som kommit ut ur ens kropp.
Ligger kvar bredvid det snusande lilla barnet några minuter till innan jag reser på mig och går tillbaka till soffan. Uttömd men nöjd sätter jag mig och dricker upp mitt nu kalla kaffe. Terese - Caspian 1-0.
Jag vet att jag kommer få gå många ronder den här natten. Det har bara börjat.
19.40: Rond 2...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 21 december 2016 21:51

Onsdag. Caspi har nu lärt sig att klättra upp i soffan själv och sedan vidare upp på soffbordet. Han tar fler och fler egna initiativ däribland att gå och hämta ritblock och kritor i en av kökslådorna. Så kul att han kan visa vad han vill. ...

Av Terese - 19 december 2016 07:45

Söndag. Caspian väcker mig först 7.30. Momo och Elliot (som jag var barnvakt till igår) sov inne i gästrummet. Tog med mig Caspian ner och strax därpå kom också Elliot. Fixade saffranspannkakor och tände fjärde adventsljuset. Vid niotiden kom Ali öv...

Av Terese - 13 december 2016 21:09

Tisdag. Glad Lucia! Jag har varit ledig idag och klev upp med lillen vid 7.30. Lät Momo sova vidare. Bakade lite saffransbullar direkt efter frukost. Sagolikt goda blev de! Caspian har börjat leka med sina små gosedjur (Babblarna) och han spring...

Av Terese - 6 december 2016 20:51

Fortfarande tisdag. Tänkte dela med mig av ord som Caspian än så länge "kan", snart 1 år och 4 månader gammal. Utöver detta härmar han en del ord och ljud men jag tror inte han riktigt förstår vad de är och betyder. Utöver detta kommer det mycket (ko...

Av Terese - 6 december 2016 16:30

Tisdag. Inga fler dagliga uppdateringar nu när jag har börjat arbeta igen. Skriver när tiden finns och lusten faller sig på. Hann jobba fredag-söndag innan det att Caspian under natten mellan söndag och måndag låg med feber och diarré. Bytte flerta...

teresemedmera


Läs mer om mig här!

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<<
Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Another language?

Instagram

   


Ovido - Quiz & Flashcards