Alla inlägg under mars 2016

Av Terese - 14 mars 2016 17:46

Idag är det 7 månader sedan jag låg på förlossningsbänken inne på Östra Sjukhuset och skrek "Det går inte!!", hög på all lustgas jag konstant sög i mig. Han kom ut tillslut och såhär i efterhand kan jag både längta efter och hoppas på att få uppleva det igen!

7 månader gammal. Två fina tänder har kommit som han gärna biter mamma i tuttarna med samtidigt som han ler busigt och medvetet. Gör asont kan jag meddela!
En glad liten prick som samtidigt har kort stubin - precis som sin far! ;)
Snurrar fint från mage till rygg och vice versa men gör inga försök till att krypa. Kan sitta själv utan stöd men bara korta stunder för sen tippar han. Äter både gröt, puréer, barnmat, mosad frukt, smörgåsrån och majskrokar. Kvällar och nätter är det dock enbart mammas tuttar som gäller. Ratar fortfarande napp och nappflaska även om vi ständigt övar. Jag ger inte upp!

Förmiddagen idag spenderade vi hemmavid. Jag kokade lite päronpuré till barnet och mer ingefärashot till mig och Momo. Både gott och nyttigt och perfekt fräscht att starta dagen med. Man piggnar till  om man säger så!

Efter lunch lade jag C i vagnen för en promenad I vanlig ordning. På väg ner mot centrum fick jag infallet att ta pendeltåget till Alingsås. Har ju aldrig varit där tidigare och kände mig något uttråkad. Vips, så skapar man sig lite spänning! ;) Det är väl aldrig fel att vidga vyerna i varje fall. Fick betala 71:- (!!) på pendeln. Hutlöst fanimej!

Alingsås visade sig vara riktigt trevligt. En klassisk småstad, mysig och lugn och med ett större utbud av butiker än exempelvis Norrtälje. Framförallt fanns där mycket caféer! Tror Alingsås är Sveriges mest cafétäta stad. Och här går jag in i min sjunde sockerfria vecka idag. Ett hån!

Strosade runt i lite butiker och fikade på en fruktsmoothie från Espresso House. Caspian fick en klämgröt och sedan tog vi tåget hem igen. Köpte två små saker till Caspians rum.

Av Terese - 13 mars 2016 19:47

Söndag. Haft Caspians farmor, farfar och farbror här på lunch. Ali o Momo skulle "som vanligt" iväg till Crossfitboxen på eftermiddagen (tredje söndagen nu som det är tävling) så jag hängde med Shahla och Naser hem till Shahlas bror med familj. De har ett fantastiskt hus med fantastisk inredning. Perfekt rent av.

Jag har en förmåga att alltid bli kompis med alla barn (för jag säger inte nej). Idag med Momos kusin Cyrus (6år).

Nu har jag kommit hem och nattat min pojke och sitter här i soffan och tycker det är fult här.
Momo ska ut o käka med crossfitgänget efter dagens tävling och kommer säkert inte hem före 22...

Av Terese - 13 mars 2016 00:48

Hela familjen vaknade tillsammans i dubbelsängen vid 6.30 Det var inte igår vi alla sov tillsammans!
Efter frukost fick mamman sova vidare en stund och senare blev det pappans tur att bada och sova.

Trist väder, ruggigt rent av, men jag och C tog en promenad till ICA för att handla inför morgondagens lunch (Vi har bjudit över farmor o farfar).
Kvällen har vi spenderat hemma hos Ali (Klara o barnen är i Skåne) med tacomiddag och melodifestival följt av ett riktigt roligt sällskapsspel - Ryktet går! 17 personer var vi sammanlagt ett tag.

Caspian sov under kvällen inne i kusin Nelsons säng. Vaknade ett par gånger, som han brukar, men var duktig och somnade om. Vi fick väcka honom strax före tolv då vi skulle röra oss hemåt.

Ner i bilstolen och på med filtar.

Av Terese - 11 mars 2016 20:09

Oh herre vilken natt! Caspian vaknade massor med gånger och var nästintill otröstlig varje gång. Tillslut framåt morgontimmarna gav jag upp - jag lät honom snutta varje gång han vaknade! Jag orkade helt enkelt inte stå på mig och stå ut.
Borde egentligen ha städat idag men har inte haft varken ork eller lust. Tog en promenad ner till Lidl och handlade lite kött och annat smått o gott. De är helt klart bäst på kött!

Kom hem och fann ett paket i brevlådan. Till Caspian från lille Noah Ahi i Vallentuna. Jättegulligt!

Caspian har börjat rata mat han inte gillar. Fruktpuréer och köttfärssås+spagetti går i utan problem. Övrigt får man trilskas lite med. Lite lustigt att en sån här liten kille redan skaffat sig smak, åsikter och ett bestämt humör. Kommer få ta många strider mot honom med tiden! Bland annat tog jag en strid med honom idag då jag envisades med att han skulle ta eftermiddagstuppluren i sin egen säng. Han var arg i en hel timme innan han tillslut somnade. Då gjorde jag också det men väcktes efter tjugo minuter då Caspian vaknade och var pigg igen.
Nu till kvällen fick han somna i min säng då jag ammade honom men när han sjunkit in i djup sömn lyfte jag över honom till sin egen säng. Får se om han kommer sova bättre där. Tänker att det kanske är närheten och doften av mamma (=mjölk) som får honom att vakna så ofta.

Av Terese - 10 mars 2016 20:38

Vilken skön vårdag! Man blir så himla glad när solen skiner och asfalten är torr. Svältfödd på det nu efter vintern. Längtar så galet mycket efter mer vår och till sommaren! Mest efter värmen men även för att slippa hålla på och klä av och på massa kläder. Vår son trivs bäst som nakenfis och kan bli urförbannad när kläder ska på - allra helst ytterkläder.

Promenerade i solen ner till Lindex och fyndade lite på deras Mid season sale som startade idag.

Jag och älsklingen har sedan myst hemma större delen av dagen. Han är fortfarande rätt så gnällig och vill mest vara nära mig hela tiden. Tidigt imorse vaknade han och kämpade med att försöka kravla sig upp på mig. Jag hjälpte honom och sen sov han ovanpå mig de sista två timmarna innan han vaknade kl.6 Då var det läge att kliva upp!

När Momo kom från jobbet åkte vi hem till Misha och Edris som kommit hem från BB idag med lillkusinen.

Helt plötsligt känns Caspian som en stor kille. Lillan var urgullig som väntat. Lika lång som Caspian var vid födseln men hon är ett halvt kilo tyngre än vad han var.

Av Terese - 9 mars 2016 20:24

Grattis Misha och Edris som idag har fått en liten flicka - Caspians första tjejkusin har kommit till världen!

En trött mamma som försökt behålla sitt moderliga lugn idag då Caspian har varit allmänt missnöjd och sur hela dagen, ända från 05.50 då han vaknade imorse! Tänder, känslig utvecklingsfas, separationsångest... Anledningarna kan vara många! Tycker mest synd om honom. Tog en promenad mitt på dagen i vanlig ordning för att få honom att sova.

Tråkigt väder men skönt med lite frisk luft ändå. Tog mig till ICA men smet också in på Skohuset där jag köpte mig ett par skor på rean.

Momo kom hem redan vid 16-tiden idag vilket är tidigt i vår värld. Jättemysigt! Caspian fick sig ett gott bad tillsammans med pappa. Själv lyckades jag påbörja att sy ett kuddfodral.

Av Terese - 8 mars 2016 20:05

Grattis till oss kvinnor! Idag är det vår dag - Internationella kvinnodagen.
Det har jag firat, inte med champagne, blommor, choklad och massage utan med en drös hemmasysslor!
Och bäst av allt - jag har spenderat dagen med min älskade lilla avkomma!

Vi har varit och handlat mat på ICA, dammsugit och torkat golvet på nedervåningen, tvättat, städat Glennis bur, tillverkat rawfoodbollar och kokat puré till lillen. Två olika blev det.

Dessutom har jag hunnit packa upp nya symaskinen. Jag hann spola undertråd samt trä övertråden så jag kunde provsy några stygn. Hann dock inte sätta igång med mina kuddfodral som jag hade tänkt skulle bli mitt första projekt. Caspian satt mittemot i sin barnstol och skrattade och "sjöng med" till musiken vi lyssnade på. Han behöver öva på basen lite tror jag för just nu är hans toner mest väldigt höga.

Av Terese - 7 mars 2016 21:39

Efter en stökig natt vaknade C redan 6.30 Blöjbyte och sedan lade jag honom i spjälsängen som Momo i lördags flyttade in i vårat sovrum. Där fick han ligga och stöka runt under tiden jag bäddade rent och satte igång tvättmaskinen. Passade på att göra ett byte av sovrum, dvs Momo får nu flytta in i gästrummet och jag och Caspian tar vårat sovrum. Ganska oromantiskt med skilda sovrum kanske men en nödvändighet tills det att vi får lite ordning på lillkillens sömn. 

Chiapudding med mango och en kopp kaffe till frukost idag. Gröt till mini och så lite lek på det.

Vid 9 somnade C och sov en hel timme så jag kunde fixa mig, hänga tvätt och plocka med diverse ting. Bland annat lade jag ut både vagga och badbalja till försäljning på Facebook (köp- och säljgrupp). Urvuxet och tar nu bara plats. Knappt använt dessutom då barn växer himla fort när de är små!

Strax efter 11 tog jag C i vagnen och plöjde (!!) oss fram genom slaskig blötsnö ner till pendeln för att dra till Partille och möta upp syrran i Allum.

Lite systerhumor undertiden vi båda var på väg.

Efter det att Maria åkt "hem" till Kungälv igen ringde jag till Caspians farmor. Eftersom vi redan befann oss i Partille kändes det lägligt att passa på att besöka farmor och farfar!


Momo kom efter jobbet och vi åt god, persisk mat till middag (sådan lyx att få det lite titt som tätt) innan vi åkte hem. Caspian somnade som vanligt i bilen men vaknade då jag bar upp honom i sängen. Sedan var det kört! I drygt en timme låg han vaken och lekte och bökade runt innan han tillslut somnade igen, strax efter 20.00 En kaffe och lite TV nere i soffan med en förhoppning om en lugn natt. 

teresemedmera


Läs mer om mig här!

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Another language?

Instagram

   


Ovido - Quiz & Flashcards