Alla inlägg under augusti 2016

Av Terese - 31 augusti 2016 14:35

Tisdag. Plötsligt händer det! Idag har Caspian släppt sargen och börjat gå! Lite ostadigt såklart men ändå imponerande för att vara första dagen! Blir så stolt - vilket framsteg i den lilla människans liv!


 
En hemmadag där ingen av oss mått vidare tipptopp. Caspian sov mitt på dagen i över två timmar. Jag borde egentligen också passat på att vila men kände att jag var tvungen att packa inför resan. Det är ju bra mycket mer att tänka på vad gäller packning nu när man har en liten! Mycket man behöver men så vill man ha så lite packning som möjligt att släpa på - det är mycket ändå med barn, vagn och man! ;)

Caspians packning bestod av välling, barnmat på burk, klämmisar (gröt o smoothies), vanlig gröt, fruktklämma, tomma burkar m lock (bra att ha för frukt, mat, kex mm), tomma plastpåsar, 2st nappflaskor, mugg, plastbestick, matskål i plast, påslakan, egen kudde, badblöjor, vanliga blöjor, våtservetter, UV-dräkt, badbyxor, solhattar, solskyddsfaktor, vätskeersättning, alvedon, febertermometer, eksemsalva, stjärtsalva, snorsug med filter, koksaltlösning, kläder och extraombyten för sju dagar samt lite leksaker.... Ändå lovar jag att det är något jag glömt som man får köpa på plats. Ska finnas en Lidl-butik ungefär 10-15 minuters promenad från hotellet som bör ha ett litet utbud av barnsaker. Dock vet man ju inte VAD som finns då utbud ofta varierar från land till land och butik till butik.

Då Momo kommit hem, middagen lagats och intagits för hela familjen och fadern fått vila en halvtimma på vinden tog jag bilen till loppisen i Floda och fyllde på min hylla med lite prylar och kläder. Kunde hämta ut 790:- för saker som såldes förra veckan.

Momo nattade Caspian och vi kollade sedan på två avsnitt av nya favoritserien The Night Manager.

Av Terese - 31 augusti 2016 14:05

Måndag. Tidig morgon. C vaknade kvart över sex och fick sin välling. Han är fortfarande himla förkyld, hängig och grinig. Lilla älsklingen. Då han strax innan 10 somnade igen fixade jag med tvätt, städade hos Glenn, täckte över vår förvaringsbänk på altanen (det läcker in vid regn) och gjorde mig själv i ordning. Hade ringt USA Nails i Partille och fått en tid för att fixa naglarna vid 13. Caspian skulle få vara hos sin farmor och farfar undertiden. Vi tog pendeln till Partille vid 12 efter att Caspian vaknat och fått lite mellis. Lämnade C hos Shahla och Naser där även Misha, Edris och Aylina var och hälsade på.
Blev väldigt nöjd med mina nya naglar. Förlängning med tippar och akryl samt lackning i valfri färg för 295:-. Hade köpt en deal via Let'sDeal. Kommer absolut gå tillbaka. Blev lovad återbesök till samma pris.

Spenderade sedan hela eftermiddagen hos Shahla och Naser förutom en avstickare till Allum för att växla lite semesterpengar på Forex. På tillbakavägen gick vi också in till Crossfit Partille och hälsade på Momo som höll i ett pass. Caspian tyckte det var jättehäftigt och ville inte gå därifrån.
Caspian vill gärna gå mycket nu och han tränade mellan mig och Naser - fram och tillbaka, fram och tillbaka! Snart släpper det!
Shahla fixade middag och vi åt tillsammans när Momo kom från träningen. Så glad att jag fick lämna C hos dem idag - att få fixa naglarna kändes otroligt lyxigt!

Varför ska man egentligen köpa dyra leksaker till små barn? De flesta uppskattar ju vanliga saker som finns i hemmet minst lika mycket! Caspian älskar skålar, vispar, koppar, skedar mm..

Caspian var extremt grinig när vi kom hem. Protesterade mot allt och var svår att få i säng. Man märker så väl att han inte är helt 100. Även jag hade feberont i kroppen och Momo började känna av halsont. En mindre bra kväll.

Av Terese - 30 augusti 2016 08:50

Söndag. Klev upp vid 6 med lille mini som mer eller mindre gråtit och varit ledsen och arg hela natten. Vi sov inte alls mycket.. Det är extremt kämpigt att sluta amma - både för Caspian och för mig. Han är hysterisk!
Vid 8.30 började han bli trött igen så vi gick och lade oss och sov i nästan tre timmar till 11.30 Då vi vaknade hade Momo klivit upp och vi gjorde oss ordning för att gå hem till Ali och Klara. Där bjöds det på grillat och lunch med hela familjen. En mysig dag!

Innan vi gick hem på eftermiddagen åkte Ali och Momo en vända fram och tillbaks med våra TV-apparater. Vi har bytt TV med dem så nu har vi en mindre TV i vårt vardagsrum hemma. Skönt då vi haft en alldeles för stor TV för vårt lilla rum vilket känts extra påtagligt nu när Caspian börjat titta mer och mer.

På kvällen då Caspian nattats tittade jag och Momo på de två första avsnitten av "Night Manager". Serien finns på TV4 Play och den verkar grym! Kommer gå 8 avsnitt av den.

Av Terese - 30 augusti 2016 08:30

Lördag. Jag och Caspian klev upp först. Då vi satt nere och borstade tänderna kom de andra två killarna ner för trappan. En mysig, gemensam frukost vilket inte hör till vanligheterna i den här familjen annars. Här prioriteras sovmornar mest!

Momo drog till Alingsås med Ali som hämtade honom runt 9.30 De skulle på en utförsäljning av träningskläder. Jag och småkillarna lekte en stund inomhus men tog sedan på oss kläder och gick ut. Elliot på cykel och Caspian i vagn. C somnade hyffsat fort. Vi gick bland annat ner till hinderbanan vid skolan och på vägen hem ville Elliot visa sin förskola - var han leker, var Nelson leker, en bil som någon kompis pappa har målat mm mm..

Käkade lunch när vi kom hem igen. Ali och Momo hade också kommit tillbaka och passade på att njuta av solen ute på altanen. Blir nog inte så många sånna tillfällen här hemma mer. Hösten börjar smyga sig på! Himla skönt med en Kreta-resa snart!

På eftermiddagen då Ali och Elliot gått hem gjorde vi inte många knop. Caspian fortfarande hängig och väldigt förkyld.
Till kvällen åkte Momo iväg på fest. Jag nattade lillen som sov oroligt och gnälligt hela kvällen och natten. Började själv känna av halsont och var öm i kroppen. Hoppas inte det bryter ut något!

Av Terese - 27 augusti 2016 22:03

Fredag. En piggare Caspian! Fortfarande snuvig o hostig men annars som vanligt. Klarade hela natten utan amning och han sov helt OK bra. Vaknade självklart flertalet gången men gick lätt att trösta för att han skulle somna om. Blandade lite välling vid 6-tiden som han fick dricka uppe i sängen. Efter det ville han inte somna om så vi klev upp då Momo också gick upp för att åka till jobbet.

Sommarens hittills varmaste dag! Varmt och klibbigt, till och med i skuggan. Även Caspian svettades så han vara alldeles blöt så jag tappade upp lite vatten i poolen på verandan så han fick svalka sig!

Lagade två pajer till middag - en Västerbotten och en tacopaj. Klara och barnen kom och käkade med oss vid 17 och efter lite kaffe och lek tog Klara med sig Nelson hem. Elliot stannade för att sova över. Då Momo kom hem vid 18.30 blev det fredagsmys framför lite barn-TV.

Caspian sov lite oroligt under kvällen. Då han vaknade vid 21.30 kändes han varm. Tog upp honom för att ge honom alvedon och hostmedicin och då piggnade han till. Elliot var fortfarande vaken så vi alla lekte en liten stund på Caspians rum innan vi alla gick till sängs vid 22 - Elliot och Momo på vinden precis som sist.

Av Terese - 27 augusti 2016 21:53

Torsdag. Herregud vad Caspian börjat stöka runt i sängen, mer eller mindre i sömnen. Han ligger åt alla möjliga håll - upp och ner, på sidan, bakåfram, på mage, på rygg, på sidan och långa stunder uppe på mig. Han vill vara nära och intill så mycket det går. Då Momo klev upp på morgonen sov vi såhär:

C fortfarande extremt snuvig. Jag har torkat rinnande näsa hela dagen och han har varit lite extra trött. Ändå glad och lekfull men sovit lite extra - helst i min famn.

Promenerade ner till ICA en sväng och handlade blöjor och mat. Annars har vi bara varit hemma och tagit det lugnt - allt för att lillen ska få vila så han blir frisk!

Av Terese - 27 augusti 2016 21:45

Natten var tack och lov helt OK. Caspian sov hyffsat bra och vaknade inte förrän vid 8.50 på morgonen. Momo hade redan farit till jobbet då jag och Caspi vaknade. Han var kokhet under natten men ingen feber då vi vaknade, bara extremt snuvig och extra mammig/klängig.
I vanlig ordning ville Caspian sköta dammsugningen. Hela nedervåningen dammsög vi tillsammans! Man får liksom lov att göra det då han i princip hänger i dammsugaren från det att man tar fram den tills man ställer undan den.

På eftermiddagen tittade Klara och barnen in en stund. Vi bjöd på lite pannkakor och hallon till mellis och så fick killarna leka lite.
Kvällen blev lugn i soffan med pappa som kom hem tidigt.

Av Terese - 26 augusti 2016 15:18

Tisdag. Caspian mådde bra och var på gott humör hela dagen fram tills det att kvällen kom. Han sov himla dåligt under dagen och vid läggningen på kvällen blev han hängig, superledsen och nästan panikslagen. Jag skulle åka till loppisen i Floda och det slutade med att vi åkte hela familjen. Momo och Caspian satt kvar i bilen då jag var in och fyllde på och snyggade till min hylla. Jag har så mycket saker jag vill bli av med att jag skulle kunna hyra den där platsen för alltid. ;)

Då vi kom hem igen var Caspian hängig och fick alvedon. Det piggnade han till av och vägrade sedan sova. Var vaken ända till 22 innan han tillslut slocknade. Skulle tro att vaccinationen är vad som spökar, som tidigare gånger han har fått sprutor...

teresemedmera


Läs mer om mig här!

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Another language?

Instagram

   


Skapa flashcards